Bloemkool = een kameleon

IMG_20150208_194405Misschien ben ik wel de eerste van Nederland – of de hele wereld – die met een bloemkool op de foto gaat?! Want wie zou dit nou doen? Ik heb een bloemkool-selfie gemaakt.
Tja.. ik weet het, het is een beetje gek. Maar ach, ik ben gek en weetje die bloemkool is ook een beetje gek. Bloemkool is een soort kameleon. Hij veranderd gewoon mee bij je gerecht! Het ligt er maar net aan hoe je hem klaarmaakt!

Als ik aan een bloemkool denk dan denk ik aan vroeger dat mijn moeder m kookte en met een of ander sausje de bloemkool probeerde op te fleuren.. Lekkerder te maken?! Nou, ik heb er geen goede herinneringen aan over gehouden. Ik hou niet zo van bloemkool. Nu ik sommige dingen niet meer eet, probeer ik toch die dingen te vervangen. Daar is dié bloemkool nu perfect voor!

Al eens gehoord van de bloemkool pizza? Nee? Het ‘deeg’ maak je dan van verkruimeld bloemkool. Maar deze houden jullie nog te goed van mij! Volgt snel;)

Nu is het nog winter dus nu kan het nog.. STAMPPOT
Maar dan zonder aardappel natuurlijk. Oké het is niet mijn lievelingseten maar toch vind ik het wel lekker! Ik bedacht om de aardappel te vervangen door??!! BLOEMKOOL!
Bloemkool-andijvie.. Oké, het klinkt niet echt aantrekkelijk.. i know. Maar ik zeg; probeer het eens! Alleen maar groente dus gezond! En weer eens wat anders dan anders! Ik zeg doen!

Hierbij het recept! Succes en laat het weten als je het geprobeerd hebt en of je het lekker vond!

Bloemkool-andijvie stampot (2 personen)

Ingrediënten:

  • 1 bloemkool (Je kan ook ½ pakken als je bloemkool echt niet lekker vind maar het toch eens wilt proberen! Ik zeg doen!)IMG_20150208_142651
  • 200 gram rauwe andijvie
  • 250 gram kippengehakt (kan ook stukjes kip of gewoon gehakt, wat je lekker vind!)
  • Scheutje koffiemelk (kan eventueel ook weg worden gelaten)
  • Kipkruiden
  • Peper en zout
  • Nootmuskaat
  • Scheutje olie
  • Eventueel wat kaas voor erdoor

Kook water en snij de bloemkool in stukken. Doe de bloemkool in een grote pan en kook de bloemkool ongeveer in 10 minuten gaar. Bak in een andere pan de kippengehakt rul met een scheutje olijfolie en kipkruiden(of gebruik kruiden die jij lekker vind!) Als de bloemkool klaar is giet je hem af. Doe de bloemkool weer terug in de pan en pureer het helemaal met de staafmixer. Voeg een scheutje koffiemelk, peper en zout, nootmuskaat en eventueel wat kaas erdoor. Meng alles goed en voeg de rauwe andijvie en het gehakt erbij en serveer direct.
Smakelijk!
Liefs Marloes

IMG_20150208_193212

2 gedachtes over “Bloemkool = een kameleon

Geef een reactie

