Appel crumble – delicious & healthy & easy

IMG_7111

Appels.. ik hou van appels. Ik eet eigenlijk elke dag een appel. Lekker door de havermout met hul vul kaneel! Kaneel is trouwens heel gezond. Het zorgt ervoor dat je suikerspiegel minder omhoog gaat. Dus als ik een beetje uitschiet dan denk ik lekker gezond bezig. Appel en kaneel is ook een perfecte combi vind ik! Waar ik echt van ga watertanden, is een overheerlijke appeltaart.. Lekker met een dot slagroom.. hmm.. Ik vind warme appel met kaneel al snel naar appeltaart smaken dus ik heb vandaag, op mijn vrije dag, lekker eens geëxperimenteerd. Ik wilde namelijk een lekkere en ‘healthy’ appel crumble maken! Heerlijk als toetje met slagroom en een beetje -suikervrije- appelstroop erover heen. Ga jij al watertanden? Hier onder deel ik het super uber makkelijke recept en dan heb jij binnen 25 minuten een heerlijke gezonde appel crumble op tafel staan!

Ingrediënten voor 2 personen:

  • 2 appels
  • 80 gram amandelmeel (Ik gebruikte 60 gram amandelmeel en 20 gram hazelnootmeel, als je dat niet hebt hou het dan lekker bij amandelmeel!)
  • 1 theelepel appelstroop *
  • 1,5 eetlepel kaneel
  • ½ eetlepel koek en speculaaskruiden
  • 1 eetlepel kokosolie
  • Nootjes (welke jij lekker vind)
  • 1,5 eetlepel havermout

IMG_20150318_174504 ja

Voor erbij:

  • 200 ml ongeklopte slagroom
  • Zoetstof (kan je eventueel ook weglaten)
  • 1 eetlepel stroop
  • ½ eetlepel water

*appelstroop: In appelstroop zit vaak suiker. Dit is best even puzzelen om uit te vinden want er staan vaak ‘schuilnamen’ op de ingrediënten lijst zoals: glucosestroop, rietsuiker en beetwortelsap. Dit is suiker of er zit suiker in! Kijk even goed op de verpakking bij de ingrediënten welke je het beste kunt pakken! Ik kocht bij de Emté een peren-appelstroop van Canisius. Hierin zitten alleen appels en peren.

20150318_171615

Hoe maak je het?

Verwarm de oven voor op 175 graden. Vet een ovenbestendige schaal in met kokosolie. Schil de appels en snij ze in stukjes. Strooi de kaneel en speculaas kruiden erover. Voeg hierbij de havermout en de gehakte nootjes bij. Meng de amandelmeel met de kokosolie en appelstroop tot een korrelig ‘beslag’. Is het nog te nat? Voeg er dan nog wat amandelmeel bij. Voeg dit bij de appels en meng. Zet dit 15 tot 20 minuten in de oven. Maak ondertussen de slagroom. Klop de slagroom op met een scheurtje zoetstof totdat het stijf is. Meng de appelstroop met het water en zet het even in de magnetron, lekker voor erover! Lekker als toetje.

IMG_7105

Vergeet niet te genieten!
x Marloes

Geef een reactie

