Nationale pannenkoeken dag ;)

IMG_20150327_115604

Hoe gaaf is dat. Er is gewoon een nationale pannenkoeken dag. Ik had er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord. Ik heb wel zin in pannenkoeken vanavond. Dus mooi excuus om pannenkoeken te eten 😉 Maar toen ik me er even in ging verdiepen las ik dat er vandaag 700 basisscholen pannenkoeken gaan bakken voor ouderen mensen. Om dat we het altijd druk hebben, worden ze een beetje vergeten. Hiermee willen ze de ouderen in het zonnetje zetten.
Mooi initiatief toch?!
Ik had erg honger tijdens het sporten en toen kreeg ik ineens heel erg zin in pannenkoeken. Nu dacht ik .. Hoe leuk is het als ik een ‘gezonder’ recept voor pannenkoeken bedenk en blog op nationale pannenkoeken dag!

Dus hierbij een gezond recept voor (mini) pannenkoekjes. Schrik niet maar probeer gewoon! En heb je kids en een lieve opa en oma, bak ze dan vanmiddag/vanavond samen voor opa en oma en zet ze even in het zonnetje!
Ik zei schrik niet want het zijn spinazie pannenkoekjes. (Je proeft de spinazie niet! Lekker en gezond, gewoon doen dus!)

Hierbij het recept voor jullie.

Ingrediënten (voor 2)
– 150 gram spinazie(verse)
– 200 ml magere melk
– 150 gram boekweitmeel (Je kan ook 75 gram boekweitmeel en 75 gram amandelmeel pakken, dan wordt het nog lekkerder denk ik maar dit had ik niet in huis. Als je ook geen boekweitmeel hebt, wel gewoon te koop in de supermarkt van het merk koopmans, dan kan het ook gewoon met tarwebloem!)
–  2 eieren
– Half zakje bakpoeder

Voor de topping:
Wat jij (of je opa en oma) lekker vindt! Denk aan: gewoon lekker poedersuiker, stroop of appel peren stroop zonder suiker! 😉 ik had toevallige pittige humus gekocht bij de supermarkt dit was er ook heel lekker op! Wees creatief!

Hoe maak je het?
Blancheer de spinazie, dit doe je door de spinazie in water te laten koken maar zodra het kookt haal je het eruit. Dit giet je af en spoel je af met koud water. Laat het uitlekken in een zeef. Doe dit in een maatbeker met de melk en mix dit met de staafmixer helemaal fijn.
Klop de eieren even in een schaal/bak door en giet de spinazie melk erbij.
Doe de boekweitmeel (of tarwemeel) en bakpoeder in een zeef en zeef dit boven het spinazie ei mengsel. Meng alles met een garde door elkaar.
Verhit in een koekenpan een scheutje olijfolie en maak kleine dunne hopjes met een lepel (ik deed dat met een ijslepel) in de pan.
Draai ze pas om als ze al een beetje bruin zijn geworden.

Versier ze lekker en geniet!

IMG_7461

Be fit and inspired!
Liefs x Marloes

Geef een reactie

