Deze Ruig Ogende, Groene Stiekemerd..

Stiekem doen alsof je anders bent maar kan jij de verschillen ontdekken?

Andijvie  krulsla

Tweelingen zijn het.. Oké dat is niet helemaal waar. Maar deze Andijvie en Krul sla zijn wel familie van elkaar, namelijk de sla-familie!

Deze week was bij de Lidl de verse andijvie in de aanbieding. Ik had hem in mijn karretje gedaan en had bedacht om een lekkere stamppot te maken(het recept zoals ik al eerder poste op mijn blog).

Dat paste wel bij het weer van het begin van deze week. Gisteren was de andijvie dan aan de beurt maar nee hé.. De zon + stamppot = totaal geen zin in.

Ik had meer zin in een lekkere zomerse salade die ik buiten op kon eten. Helaas pindakaas want mijn andijvie moest op.. of TOCH?!

Ja waarom ook niet? Immers is deze groene stiekemerd het beste verkrijgbaar vanaf Mei t/m Oktober dus niet echt perse een winter groente. Dus andijviesla is een prima keuze!

Ik had nog spekjes en champignons die ik door de stamppot wilde doen maar die nu door deze heerlijke sla gingen.

Binnen 15 minuten heb je deze heerlijke Andijviesla op tafel & zomer proef! Hieronder deel ik het recept!

Wist je dat je andijvie het beste kan kopen als je hem binnen 2 dagen opeet?!

Wist je dat de buitenste groene bladen het rijkste aan vitamines zijn?!

Wist je dat als je een andijvie koopt je even naar de onderkant moet kijken en je hem moet laten liggen als hij vochtig en bruin van de onderkant is?!

Andijvie sla

Ingrediënten:

Ingrediënten andijviesla

  • Halve krop verse andijvie
  • Spekjes
  • 1 ui
  • 3 eieren
  • Bakje champignons
  • Walnoten of pijnboompitjes

Voor de dressing:

  • 2 eetlepels mayonaise
  • 1 teentje knoflook (oef kan ook iets minder als je niet wilt stinken achteraf..)
  • ½ eetlepel kerriepoeder
  • Peper
  • Beetje water of melk

Ingrediënten dressing van andijviesla

Als jij het lekker en je het in huis hebt kan je ook 50/50 andijvie en sla doen. Pijnboompitjes erin zal ook smullen zijn en wil je het iets gezonder maken vervang dan de spekjes door (gerookte) kip in reepjes.

Andijvie sla

Hoe maak je het?

Kook water in de waterkoker en kook de eieren ongeveer 10 minuten. Bak de spekjes en snij ondertussen de champignons in plakjes en snipper de ui. Was de andijvie goed en snij hem in stukjes. Als de spekjes klaar zijn doe je ze in een kommetje en laat je ze afkoelen. Ik goot wat spek vet over de gesneden andijvie maar je kan het ook weggieten of in de pan laten zitten. Laat een beetje spekvet zitten en bak daarin de uitjes en de champignons. Maak nu de dressing, meng de mayo met de kerriepoeder, pers de knoflook uit en meng met een beetje water of melk. Snij de ei in stukjes en voeg alles bij elkaar. Verkruimel de walnoten een beetje en strooi die erover. Klaar is je andijviesla!

 Andijviesla

Was jij net zo verrast als mij?

Laat dan een berichtje achter, vind ik leuk!;)

Liefs Marloes

Volg je mij al op FacebookInstagram

Een gedachte over “Deze Ruig Ogende, Groene Stiekemerd..

Geef een reactie

