Provençaalse tomatensoep

Ik hou van soepjes. Dit is een echte gevulde maaltijdsoep maar, als je nog een restje hebt, ook super lekker als lunch. Lekker met verse groente en linzen.

Deze soep is uit de allerhande maar ik heb hem aangepast zoals ik lekker vind. Eerlijk gezegd ben ik niet zo dol op linzen en ik hou ook meer van gebonden soep. Daarom heb ik alles gepureerd zodat het een gebonden soep is. Door de linzen en alles te pureren krijg je een lekkere volle soep.
Ook heb ik heerlijke soepballetjes erbij gemaakt, smullen dus!

DSC03080.JPG

Bereiding: Ongeveer 30 minuten

Ingrediënten:

– 3 uien (rode of witte)

– 1 prei

– 4 vleestomaten

– 2 bouillonblokjes

– 1,2 liter water

– Blikje tomatenpuree (140 gram)

– 100 gram gedroogde linzen

– Peper en zout

– Snufje tijm 

– Chilipoeder/vlokken (Ik kwam erachter dat ik altijd cayenne peper heb maar altijd chilivlokken zeg haha. Maar doe iets erin wat je hebt om het een beetje pit te geven!)

– Scheut olijfolie

– 200 gram gehakt

– 2 eetlepels havermout

tomaten linzen soep

 

Hoe maak je het?

Pel en snij de ui.

Prei wassen en in ringen snijden.

Tomaten wassen en in blokjes snijden.

Verhit in een grote soep pan de olijfolie en fruit hierin de ui ongeveer 1 minuut.

Doe de prei erbij en pak deze even 3 minuten mee.

Kook 1,2 liter in de waterkoker

Voeg het water, bouillonblokjes, tomaten, linzen, tomatenpuree, wat tijm en chilipoeder bij de ui en prei.

Laat dit ongeveer 20 minuten zachtjes koken.

Maak ondertussen de soepballetjes door de gehakt te mengen met de havermout, peper en zout. Maak hier kleine balletjes van.

Heeft het 20 minuten gekookt? Mix alles tot een gladde soep en voeg de soep balletjes erbij en laat nog 3 minuten zachtjes koken.
Eet smakelijk!

x Liefs Marloes

Volg je mij ook al op FacebookInstagram ?!

Geef een reactie

