DIY | Handlettering

Handlettering is helemaal hot. Handletteren is eigenlijk; het teken van quotes. Ik heb een poging gewaagd en wat is handlettering leuk zeg! Ik hou van tekenen en creatief bezig zijn alleen ben ik er niet heel erg goed in. Maar oefening baart kunst! Je hoeft er trouwens helemaal niet creatief voor te zijn, iedereen kan het!

In deze blog vertel ik hoe je het beste kan beginnen en geef ik je een paar tips! Ook laat ik zien welke materialen je nodig hebt en welke ik gebruik.

Handlettering

Handletteren is dus een soort van het teken van een quote of bijbeltekst. Je kan op een creatieve manier je eigen poster of kaart maken! Het voordeel van handletteren is dat je het helemaal kunt doen zoals jij wilt. Vervorm letters, maar woorden schuin of in een boogje.
Hieronder een aantal voorbeelden:

Inspiratie

Een paar weken geleden heb ik een boek besteld (Creatief handletteren en meer) om eens wat meer te weten over handletteren en voor wat inspiratie. Natuurlijk staat ook heel pinterest vol met inspiratie en verschillende lettertypes. Kijk bijvoorbeeld eens op mijn pinterest bord voor verschillende lettertypen van het hele alfabet.

Hier een paar pagina’s uit het boek, best wel leuk en interessant maar je kunt ook heel veel op google of pinterest vinden!

DSC03027IMG_20160721_162611IMG_20160721_162647IMG_20160721_162713

Ook oefenruimte HANDIG!

DSC03030IMG_20160721_162547

 

Maar op pinterest of bydawnnicole vind je ook vanalles! Klik hier voor een link naar de pagina van bydawnnicole voor gratis voorbeeld bladen te downloaden. Bij deze bladen kan je het overtrekken en na schrijven, ideaal om te oefenen of een beetje uit te proberen dus!

Materialen

Welke spullen heb ik nodig? Welke pen kan ik het beste gebruiken?
Als je het een keer wilt proberen is een zwarte dunne fineliner prima! Als je het vaker gaat doen zul je misschien merken dat je het handiger vind om meerdere diktes van een fineliner te hebben of een stift maar dat kan later nog.

Misschien heb je wel een stabilo fineliner -wie kent ‘m niet- in je kast liggen!
Of koop een fine liner bij de hema. Je hebt bv losse fineliners van 0.38 en 0.7 dikte voor maar 0,80 cent ofzo..

Ik heb zelf de Sakura Pigma Micron Fineliners, dit was een set van 3 verschillende diktes. Deze kwam ik tegen bij de pipoos en heb ik uitgeprobeerd maar die van de Hema zijn denk ik ook prima om mee te beginnen. Je kan altijd nog wat bijkopen als je het vaker gaat doen!

IMG_20160721_162513.jpg

Wat heb je dus nodig

– Liniaal of geodriehoek

– Potlood

– Zwarte fineliner

– Gum

– Wit blaadje

(- Puntenslijper)

Genoeg inspiratie, STAP voor STAP

Ik leg je hier stap voor stap uit hoe ik te werk ga.

  1. Bedenk of zoek een quote die je wilt gaan ‘tekenen’.
  2. Schrijf je quote op een papier op.
  3. Bedenk welke woorden je de nadruk op wilt leggen. Deze woorden kun je bijvoorbeeld groter maken of dikkere letters geven zodat ze opvallen.
  4. Schets nu, met potlood, op het papier vlakken en maak een indeling waar elk woord moet komen te staan.
  5. Zoek uit welk woord of welke woorden je in welk lettertype wilt ‘tekenen’.
    Bekijk mijn pinterest bord met verschillende lettertypes en laat je inspireren.
  6. Teken nu de letters, woord voor woord in de vakken met potlood.
  7. Teken met de zwarte stift de potlood lijnen nu over.
  8. Gum de potlood lijnen uit.
  9. Maak het af waar nodig is.

DSC03040

DSC03042
Gek ei he.. maar het komt goed..

DSC03045DSC03048DSC03051DSC03053DSC03054DSC03055DSC03057DSC03058DSC03062DSC03063

 

Wat ik nog lastig vind als ik een schets heb gemaakt met een potlood en alle woorden heb staan, zie ik vaak nog een woord wat net wat meer naar beneden mag of links of rechts. Vaak probeer ik dit als ik het overtrek met de fineliner een beetje te corrigeren maar dit is niet ideaal. Dus hebben jullie nog tips -behalve uitgummen en opnieuw ;)- laat je horen!

 

Tip

– Begin met een hokjes schrift, dit is ideaal om te oefenen en mooi op de lijnen te tekenen.

– Oefen lekker, probeer & DURF

– Schrijf de zin die je wilt maken eerst op. Als je het voor je ziet vergeet je niet zo snel een letter en schrijf je ook geen woorden verkeerd!

 

Hoe leuk is het om je eigen handlettering poster aan de muur te hangen of als persoonlijk cadeau te geven?! Een lief kaartje met een persoonlijke quote/boodschap of een cadeau inpakken en op het inpakpapier een persoonlijke quote/boodschap schrijven. Super leuk toch?!

Dan is het nu tijd om zelf aan de slag te gaan. Twijfel je nog? Ik zeg gewoon DOEN! Probeer het gewoon eens, durf ‘fouten’ te maken, je potlood en gum zijn je beste vrienden!  En het hoeft niet helemaal perfect te zijn, dat kan op de computer.
Ik hoop dat ik je geïnspireerd heb! Ik ben benieuwd naar jou eindresultaat!

x Liefs Marloes

Geef een reactie

