Fit & gezond eten

Fit en gezond eten – mijn verhaal.
In Mei 2014 besloot ik dat ik wou gaan afvallen. Ik ging me verdiepen in een aantal diëten. Ik kwam erachter dat ik geen dieet moest gaan volgen, maar mijn levensstijl moest veranderen. Ik werd geïnspireerd door de Voedselzandloper. Ik had het boek gekocht en ik begon met geen suikers, brood, aardappelen, pasta en rijst te eten. ’s Middags at ik wel nog brood omdat ik dat makkelijker vond op mijn werk.
Een belangrijk deel van de Voedselzandloper is de glycemische index(GI). Je bloedsuikerspiegel piekt als je ‘snelle’ koolhydraten eet. Dus als je ‘langzame’ koolhydraten eet worden ze langzaam afgebroken en hun glucose geleidelijk aan het bloed afgegeven en dit voorkomt de pieken in je bloedsuikerspiegel.

bloedsuikerspiegel-golf2

Je bloedsuikerspiegel constant houden is beter voor onder andere je bloedvaten en zorgt er vooral voor dat je het gevoel van constant honger niet meer hebt. Dit is een best technisch verhaal, als je er meer over wilt weten moet je het even opzoeken op internet.

Voor een bourgondiër en een echte snoepkont was het toch erg lastig om al die suikers te skippen. Wat mij hielp is om het niet in één keer helemaal te laten om geen suikers te eten, maar dingen te vervangen. Ik at dan bijvoorbeeld chocola (72% cacao of meer) of suikervrije dropjes. Dit is natuurlijk ook niet het allerbeste maar om van mijn ‘suikerverslaving’ af te komen, had ik die hulp wel nodig. Later haalde ik gewoon geen suikervrij dropjes en pure chocola in huis en at ik bv pinda’s, gedroogde abrikozen of pruimen, nootjes, worteltjes, paprika, komkommer en snacktomaatjes.

Wat mij ook erg heeft geholpen is mijn lieve man om hulp te vragen. ‘Ik kan het niet alleen, jij moet achter mij staan en mij steunen’. Als hij naast mij op de bank gaat zitten met een zak chips of snoep, haak ik af en wil ik het ook. Hij ging mij helpen dus ik kocht geen lekkers voor hem of ik kocht dingen die ik niet lusten qua snoep. Dit was vooral in het begin. Nu vind ik het nog steeds lastig als hij iets lekkers pakt maar ben ik meer ‘getraind’ om nee te zeggen of pak ik iets lekkers wat ik wél mag hebben.
– kijk niet naar de obstakels maar naar je doel!-

image

Ook begon ik met sporten. Ik ging proberen om 6 dagen in de week iets van sport te doen. Bijvoorbeeld hardlopen, zwemmen (baantjes trekken), skeeleren, fietsen naar mijn werk of Insanity(T25). Meestal als ik aan zoiets begin maak ik een schema met de dagen waarop ik ga sporten en wat ik dan ga doen.(heel fanatiek) Als ik dan 1 of 2 dagen achterloop, haak ik vaak af. Ik kan het niet eens volhouden, nu moet ik het gaan inhalen en dat lukt me niet.
Nu ging ik het anders doen. Mijn doel was ; elke dag sportief bezig te zijn. Als dat niet ging dan zij het zo. – die knop moest echt even om – Sommige weken sportte ik meer dan andere weken maar ik deed in ieder geval iets! Vooral als ik veel moest werken kwam het vaak neer op Insanity, dit kon ik thuis voor de TV doen en hoefde ik niet naar buiten of ergens heen. Ik deed het dan voor mijn werk, een half uurtje eerder opstaan sporten en dan douche, eten en naar mijn werk. Dat werkte voor mij, ik zocht wat bij mij paste!
– zorg dat je iets zoekt wat bij JOU past!-

Ben vooral niet te streng voor jezelf. Dat kan juist je valkuil zijn. Begin er gewoon eens aan en bekijk wat er van komt en wat voor jou het beste werkt!
Als het een paar dagen niet lukt om te sporten of gezond te eten, geen probleem dan pak je de draad wel weer op als het wel weer lukt! Bijvoorbeeld toen wij op vakantie naar Tunesië gingen heb ik ook niet gesport of gezond gegeten, juist het tegenovergestelde ; heel de dag in de zon liggen en alles eten wat los of vast zit..En tja dan moet je de consequenties ervan ook later op de weegschaal onder ogen zien. Je moet dan niet bij de pakken neer gaan zitten maar het weer oppakken en zeggen : Ja ik kan het en ik ga er weer voor! Hou je doel voor ogen!
– wees niet te streng voor jezelf en hou je doel realistisch-

Nu ben ik zo’n 7 maanden bezig en ben ik bijna 10 kilo kwijt. Het gaat erg langzaam maar dat is ook juist goed als je dit gewicht ook wilt behouden. Anders krijg je het jojo effect. In het begin ging het niet zo makkelijk hoor. Ik ging sporten maar viel niet af! Mijn motivatie was meteen ver te zoeken. 1 tip : meet je maten op. Dat hielp mij enorm. Ik viel geen één kilo af de eerste weken maar wel behoorlijk wat centimeters. Dat hielp om door te gaan en gemotiveerd te blijven.
Wat mij er ook doorheen heeft geholpen – en nu nog steeds! – is de 80-20 regel! Als ik naar mijn week kijk dan is mijn richtlijn 80 procent gezond en 20 procent mag ik ‘zondigen’. Hoe en met wat ligt er maar net aan. Van die 20 procent kon ik extra genieten en hield ik het gezond eten ook langer vol. Natuurlijk moet je niet perse 20 procent ‘zondigen’ maar dit was een mooie richtlijn voor mij, wat mij erg heeft geholpen.
– Gebruik de 80-20 regel –

Ik wou graag afvallen en heb mijn levensstijl aangepast. Het gezond eten en sporten heeft niet alleen het doel afvallen. Ik voel me fitter en heb minder een opgeblazen gevoel. Ik zit lekker in mijn vel. Nu ik me meer heb verdiept in voeding ben ik ervan bewust wat er met ons eten is gebeurt. Bijna overal zit suiker in – zelfs in brood! – Het is echt schikbarend.
Zie hier een interessant filmpje : een maand zonder suiker, wat deed dat met Tim Verheyden?

http://deredactie.be/permalink/1.2177793

Als ik wel eens uitleg dat ik gezond eet en dat ik geen aardappelen, rijst of pasta eet dan krijg ik altijd meteen de vraag ; Wat eet je dan wel? Eet je dan alleen maar sla of groente met vlees? NEE .. je hebt zoveel meer maar je moet het gewoon uitzoeken en experimenteren. Volg mijn blog en ik ga je inspireren met bijzonder lekkere recepten die ook nog eens gezond zijn!

Liefs Marloes

Advertenties

Een gedachte over “Fit & gezond eten

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s